maandag 16 maart 2015

Geroosterde wortelgroenten

Yotam Ottolenghi is voor mij een nieuwe interessante kok. Natuurlijk is de man niet nieuw op dit gebied, maar ik heb hem pas leren kennen, in ieder geval zijn boeken dan.
Zijn laatste boek gaat over groenten en is de derde uit een serie, dit boek is dan geheel vegetarisch.

Dit recept dat ik eruit haalde heb ik mijn vriendinnen voorgeschoteld dit weekend, en ze likten hun vingers erbij af.
'Wil je wel zo snel mogelijk dat recept op je blog zetten, want dan kan ik het van de week ook zelf maken'.

Bij deze;

Geroosterde wortelgroenten


3 flinke wortelen, geschrapt en in stukken van 6 cm x 2 cm (350 gram)
2 grote pastinaken, geschild en in repen van 6cm x 2 cm (400 gram)
1 kleine koolrabi, geschild en in repen zie boven, (400 gram)
60 milliliter  Olijfolie
3 eetlepels Limoensap
2 theelepels Kerriepoeder
6 citroenblaadjes (kaffir lime) vers of uit de diepvries, ragfijn gesnipperd
2 takjes kerrieblaadjes (ca. 30 blaadjes) aan de steel
6 bosuien, in stukken van 6 cm. (85 gram)
3 eetlepel fijngesneden koriander
Zout en zwarte peper

Geroosterde wortelgroenten


Verhit de oven voor op 240 graden.
Doende wortelen met de pastinaak en koolraap in een grote braadslee van 30x40 centimeter.
Voeg de olijfolie, de helft van het limoensap, het kerriepoeder, 1 theelepel zout en vers gemalen peper toe.
Vermeng alles goed en rooster de groenten ongeveer 30 minuten in de oven, schep ze af en toe om.
Doe de  bosui citroenblaadjes en kerrieblaadjes erbij en rooster nog 10 minuten tot de bosuien gaar zijn.
Haal het uit de oven en besprenkel het met de overgebleven limoensap en de koriander.

Lekker met gestoomde rijst!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten