zondag 7 december 2014

Pikante kip mexicaans

Eens in de zoveel tijd heb ik er enorm zin in!! Echt, dan loopt het water me in de mond en dan moet ik het maken. Het is een recept uit een Mexicaans kookboek dat ik ooit van mijn zus kreeg, en daar heb ik heel veel uit gekookt !! Op zich vind ik Mexicaans eten vrij gezond eten, en het is zeker niet standaard aardappels-groente-vlees ofwel Hollandse pot. Ik vind het vrij goed bij mijn bloedgroepdieet passen.

6 kippenborsten ontbeend
1 limoen, geraspt en geperst 
2 el olijfolie
Grof gemalen zwarte peper
6 el grove mosterd
2 tl paprikapoeder
4 rijpe tomaten, ontveld en ontdaan van zaden, in kwarten
2 sjalotjes gesnipperd 
1 teentje knoflook, geperst
Halve Jalapenõpeper of Spaanse peper, ontdaan van zaad en gehakt
1 tl wijnazijn
Snufje zout
2 el verse koriander, gehakt
Hele korianderblaadjes om te garneren.

1.  Doe de kip met limoensap en -schil, olie, peper, mosterd en paprikapoeder in een ondiepe schaal en laat het ten minste een uur marineren onder zo nu en dan omdraaien.
2. Om de tomaten te ontvellen leg je ze circa 20 seconden in kokend water om ze makkelijk te kunnen ontvellen. Als de tomaat minder rijp is duurt dat iets langer. Laat ze daarna schrikken in koud water. Het velletje is er nu makkelijk af te halen.
3. Doe tomaten, sjalotjes, knoflook, pepertje, azijn en zout in een blender en hak ze grof, roer dan de koriander erdoor.
4. Zet de kip onder de grill (ik heb een contactgrill thuis dat ik gebruik, maar let op het maakt veel vies)
 En bewaar de marinade dat overblijft. Grilleer de kip met het vel naar boven 7-10 minuten, afhankelijk van de afstand tussen kip en de grill. Af en toe bestrijken met de overige marinade.
Herhaal met de andere kant. Strooi nar het grillen het zout erover.
5. Leg de kip op borden en garneer met korianderblaadjes, en serveer het met een grote lepel tomatensalsa ernaast.

Dit lekkere recept heb ik op een pita broodje gedaan, omdat dat lekker makkelijk was.

limoen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten