woensdag 15 oktober 2014

Enchilada's

Ooit had ik een keer ( ik denk wel 10 jaar geleden) een Mexicaans kookboek gekregen wat gekocht was in een goedkope boekwinkel als je begrijpt wat ik bedoel. En wat is daar veel uit gekookt zeg!!
Helemaal gek was ik ervan, omdat het toch heel ander eten is.
Mijn kijk op koken is daardoor heel erg veranderd, en een van de recepten dat ik veel maakte was deze.

Enchilada's




Wel veel werk allemaal, bedenkend dat ik de tortilla's ook nog zelf maakte. Meestal nodigde ik mensen uit om te komen eten, dat is ontzettend gezellig, en uiteindelijk is dat voordeliger dan uitgaan en heel gezellig!!

Enchilada's


Tegenwoordig vind ik dit niet zoveel werk meer, je raakt gewend aan anders koken en tegenwoordig koken we allemaal anders. Het standaard aardappels groente vlees is aardig uit de kookgewoonte verdwenen.


Wat heb je nodig voor 6 personen;

8 rijpe tomaten, ontveld, ontdaan van zaad en in stukjes gehakt
1 kleine ui, gesnipperd
1-2 rode Spaanse pepers, ontdaan van zaad en in stukjes
1 teentje knoflook, geperst
zout
schepje suiker
1-2 eetlepels tomatenpuree (ik heb i.p.v. dit en het eerste ingrediënt en blikje tomaten gepakt)
klontje boter om te bakken
2 eieren
1 pakje room
600 gram gehakt
1 rode paprika, in stukjes
4 eetlepels rozijnen
4 eetlepels pijnboompitten, geroosterd
zout en peper
12 tortilla's
geraspte kaas


knoflook


Pureer: tomaten, ui, Spaanse pepers, knoflook, zout, suiker en tomatenpuree in een blender tot een glad mengsel.

Verhit boter of margarine in een grote pan, voeg de gepureerde groenten toe en laat ze 5 minuten sudderen.

Klop de eieren met de room goed samen, voeg dan een lepel puree toe en klop die er snel door, giet dan het eiermengsel bij de groenten zodat je een rozige saus krijgt.

Laat het mengsel al roerende zachtjes heet worden tot het indikt, maar niet laten koken.

Bak, terwijl u de saus maakt, het vlees en de paprika zachtjes in een koekenpan. Maak het vlees rul met een vork en draai het vuur hoger als het vlees bijna gaar is, en laat het nog een paar minuten flink bakken. Voeg dan de rozijnen, pijnboompitten en zout en peper toe.

Roer circa een kwart van de saus bij het gehaktmengsel, en verdeel het gehakt over de tortilla's.
Rol ze op en leg ze met de naad naar beneden in een ovenschaal en giet de resterende saus erover.
wat geraspte kaas erover en bak ze in een voorverwarmde oven 15-20 minuten in 180 graden, of tot de saus begint te borrelen.

Olé!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten