woensdag 15 januari 2014

Kleedje haken van gerecycled materiaal

Sinds een tijdje ben ik ook wel verslingerd geraakt aan het haken...wat heet verslingerd!!
Constant denk ik eraan, wat zal ik maken, wat zal ik nu weer verknippen voor werkmateriaal en met wat voor kleuren zal ik werken. Alle oude shirts en lakens zijn heel snel uit de kast verdwenen en verzameld om te worden verknipt. Vrienden en familie leveren hun oude niet meer bruikbare stoffen en kleding in zodat ik verder kan, het is eigenlijk wel heel bemoedigend! Op deze manier kost het niet veel (alleen de moeite van het knippen) en dat maakt het voor mij erg leuk.
 Zodra de repen zijn geknipt is het wel fijn werken omdat je je niet zo heel erg hoeft te concentreren. Je kunt dus gewoon blijven converseren of zelfs een film kijken!


kleedje haken van gerecycled materiaal
Toen ik met het blauwe hart begon had ik nog zo'n idee dat het wel snel klaar zou zijn, want het middenstuk maken duurde maar tien minuten.


kleedje haken van gerecycled materiaal
Maar de rondjes werden steeds groter, en dat duurde steeds langer.
Maar goed, ik bedacht me dat het gewoon een project voor erbij kon zijn, dus neem de tijd dacht ik nog!!


kleedje haken van gerecycled materiaal


Maar voor ik er erg in had, was het al klaar!!
Er zitten minstens drie T-shirts in en een dekbed overtrek (1-persoons)in dit kleedje, dat is best wel veel. Houd daar dus wel rekening mee als je eraan begint.


kleedje haken van gerecycled materiaal


Staat het niet schattig???

Voor de beschrijving:

Blauw:
- maak een lus een haak 8 lossen, maak dat vast aan de eerste met een vaste.
- 12 stokjes vanuit de ring.
- op ieder stokje een stokje, ertussen iedere keer een losse.
- in ieder gat 2 stokjes , 1 losse herhalen.
- in ieder gat 3 stokjes met vervolgens 2 lossen, herhalen

groen wit:
- allemaal stokjes
-allemaal stokjes
-3 stokjes, 2 lossen, herhalen

wit:
- 3 stokjes, 1 losse, herhalen
- 5 stokjes, 1 losse, herhalen

donkergroen:
- 7 stokjes, 1 losse, herhalen

groen wit:
-9 stokjes, 1 losse, herhalen
- 11 stokjes, 1 losse, herhalen
-1 stokje,1 losse in de tweede steek daarvandaan (dus een insteekmogelijkheid overslaan), herhalen

blauw witte rand:
- 3 vasten, 3 lossen, herhalen
- 3 vasten boven de vasten, 2 stokjes, 3 dubbele stokjes, 2 stokjes, 3 vasten boven de vasten.
De stokjes steek je onderlangs, i.p.v. in de insteekmogelijkheid, herhalen.





kleedje haken van gerecycled materiaal


Om deze vaas leuk te bekleden met een gehaakte hoes, heb je dus eerst wat materiaal nodig.
Dan haak je zoveel lossen achtereen zodat je de omtrek van de vaas hebt. Als dat goed is steek je met de naald weer in de eerste steek en met een vaste zet je dat vast. Dan haak je drie lossen en vervolgens haak je steeds om en om de volgende insteekmogelijkheid dubbele stokjes, en tussen de dubbele stokjes haak je lossen. Je kunt ook stokjes haken, dan wordt het effect minder grof.

Naast de vaas ligt mijn volgende project, onderzetters voor pannen. 





Als je wat vaker haakt is zo'n overzicht wel handig om erbij te hebben.
Maar het allerhandigst is om ze eerst allemaal eens te oefenen met een proeflapje.







Voor het hoesje om de vaas gebruikte ik dit patroon. Ik eindigde iedere toer met een halve vaste, en begon iedere toer met wat lossen.
Als je direct het patroon niet kan lezen, probeer dan wat uit om het te leren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten