dinsdag 1 oktober 2013

Tarte tatin van banaan/banoffee!


Ik heb al heel lang in mijn hoofd dat ik een tarte tatin wil maken, en in mijn hoofd is dat vrij lastig omdat ik het niet heb meegekregen van vroeger. 
Toen bakten we altijd de traditionele versies vooral van de appeltaart, en die kostten altijd tijd! Maar wat waren ze lekker. Vaak maakten we dat op zaterdag, en als er dan appels op de markt gehaald waren dan ging mijn vader zitten schillen en maakten wij het deeg! En omdat we de oven dan toch eenmaal hadden branden maakten we het in tweevoud, want dat scheelde toch weer gas!

 Maar de geruchten gaan dat een omgekeerde taart zo veel makkelijker is dan de gewone, dus zal ik dat gewoon moeten gaan proberen om mijn ouderwetse gedachten uit mijn hoofd te krijgen.
 Algemene benodigdheden:

-boter om in te vetten
-taartpan van 24 cm
-bakpapier


Toffeelaag:

-100 ml room
  -150 gr suiker
     -75 gr boter

     




Breng de room aan de kook. Karamelliseer de suiker lichtbruin en voeg voorzichtig de room toe. Breng aan de kook en roer tot de karamel opgelost is. Haal de pan van het vuur en roer de boter erdoor. Vet de taartvorm in en bekleed met bakpapier. Schenk de karamel in de taartpan.
cake:

-250 gr boter
-250 gr lichte basterdsuiker
-250 gr zelfrijzend bakmeel
-5 eieren
-3 bananen


Verwarm de oven voor op 170 ºC.
Roer de boter en suiker smeuïg en meng het zelfrijzend bakmeel erdoor. 

Voeg een voor een de eieren toe. 
Pel de bananen en snijd de bananen in plakjes. 
Verdeel plakjes banaan over de toffee laag en schenk het cakebeslag erop. 
Bak de upside down in circa 55 minuten goudbruin en gaar. 
Los de taart op zijn kop op een taartstandaard en verwijder het bakpapier. 
Strijk met een kwast de toffee laag langs de rand van de cake en druk er een rand van kokosrasp tegenaan.

Garnering kan zijn:
-50 gr kokosrasp
-1 vijg
-1 kiwi
-1 physalis
-1 passievrucht
-gojibes

kiwi


Maak het fruit schoon, snijd in stukjes en garneer de bovenkant van de taart ermee.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten