dinsdag 1 oktober 2013

Cruesli maken zonder tarwe/glutenvrij.

Omdat ik dus al een tijd het bloedgroep dieet volg om me fitter te voelen, niet om slank te blijven (dat is overigens wel een vervelende(!)bijwerking) maak ik deze gezonde Cruesli altijd.
De meiden vinden het ook lekker, en zo ben ik zo'n beetje om de week bezig een volle bakplaat glutenvrije en tarwevrije Cruesli te maken.
Dat eten we dan met wat yoghurt, maar dat kan ook met rijstemelk of soja melk.

crusli glutenvrij

Cruesli met walnoten en ahornsiroop/maple syrup

4 koppen spelt/haver vlokken
1 kop rijstevlokken
1 kop sesamzaad
1 kop gehakte walnoten
0,25 kop biologische noten of sesamolie
0,5 kop ahornsiroop
0,25 kop honing
1 theel. vanille extract of poeder
(ik heb bij de toko een flesje gehaald)




Verwarm de oven voor op 110 graden.
Meng de spelt vlokken en rijstvlokken, sesamzaad en noten in een kom en roer de olie erdoor.
Giet dan de ahornsiroop, honing en vanille erbij en roer alles goed door elkaar tot het mengsel egaal vochtig is, want het moet een kruimelige en kleverige massa worden. Mocht dat nog niet zo zijn dan kunt u nog wat ahornsiroop toevoegen.
Verdeel het mengsel over een diepe plaat en bak het 45 minuten met elk kwartier even omroeren voor een egale bruine kleur.
Laat het afkoelen en bewaar het in een luchtdichte trommel.







haver




Deze Cruesli bevat weinig calorieën (net als rietsuiker)  door de ahornsiroop, wat een natuurlijke zoet maker is.

Bij mij thuis staan bij die trommel allerlei zakjes gedroogd fruit (zoals krenten, goji bes, gedroogde mango) zodat ik s'morgens kan kiezen wat ik erbij doe. De vruchten bak ik nooit met de cruesli mee omdat dat dat zo droog wordt. Maar het kan heel goed met vers fruit.

Ahornsiroop/maple syrup kunt u tegenwoordig ook in de supermarkt kopen, wat vaak bij de dieet spullen staat.



 

Als u dit gerecht met spelt vlokken maakt is het niet glutenvrij, als u dit gerecht met havervlokken maakt is het wel glutenvrij.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten