zondag 6 oktober 2013

Courgetteschotel

Deze tijd van het jaar zijn de courgettes goedkoop omdat ze nu veel geoogst worden. Dus eten we dat zoveel mogelijk en met zo veel mogelijk variaties natuurlijk.
Dit recept is wel één van onze favorieten!
courgetteschotel
Het makkelijke ook hiervan is is dat het een ovenschotel is, en dat vindt ik makkelijk omdat je dan een tijdje voordat je eet het druk hebt met maken, maar het laatste half uurtje je handen vrij hebt voor andere dingen. Misschien wel voor je visite die komt eten!

Dit recept is qua hoeveelheid gebaseerd op 5 personen.

Benodigdheden

1 pakje room
4 eieren
2 courgettes
1 kg aardappels
zout, peper
roomkaas ( ik had crefée en gebruikte 1,5 bakje)
spekblokjes
Schil de aardappels en snijd ze direct in schijfjes.
Zoek een beetje naar gelijke grootte als de courgettes, zodat de plakjes even groot zijn. Het mag ook anders maar ik vindt het gewoon mooier.
Doe hetzelfde met de courgettes, en vet een ovenschaal in waarna je de schijfjes er om en om in doet.
courgetteschotel
Zoals dit, ziet er leuk uit toch?
Kluts de eieren in een schaal, doe het zout en peper erbij en voeg dan de room toe, als dat er goed doorheen is doe je de roomkaas erdoor tot een gladde massa.
Giet het dan over de aardappels en courgettes en strooi de spekjes erover. Zet het in een voorverwarmde oven

van 200 graden en bak het in 40 minuten gaar.

Je kunt de aardappel van te voren ook even koken, dan hoeft het niet zo lang in de oven.

courgette

Het sprong mij in het oog dat de doorsnee van de courgette dezelfde gelijkenis vertoonde als de bloem van mijn servies. Haha, dat wilde ik even vastleggen.


courgette



Courgettes hebben vele soorten en kleuren zoals je op deze afbeelding kan zien. Zelf dacht ik dat het een pompoen was, maar dat is dus ook familie van elkaar dus kan dat kloppen.
Sterker nog, komkommer pompoen courgette meloen augurk....dat is allemaal één familie!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten