woensdag 18 september 2013

Heren blouse vermaken DIY/restylen


herenbloes restylen

Je kent dat misschien wel, al die dure heren blouses die in de kraag en onderaan de mouwen lelijk worden. Maar de rest van de stof is nog mooi, en dan is weggooien in deze tijden wel jammer.

Maar wat kan ik er dan mee dacht ik, en na wat nadenken kwam ik op dit idee!
En het handige is dat je het in veel gevallen kan gebruiken, zomer en winter. Mert was frisser weer gaat er gewoon een jasje of vest overheen!

Hoe te werk? Neem een eigen shirt als voorbeeld voor de maat, neem geen strakke anders wordt de blouse te klein.

herenbloes restylen

Sorteer een oude heren blouse die zo ruim is dat het okselgebied vrijvalt als je er je eigen shirt op legt.

herenbloes restylen




Dit hemd was wat strak en daar heb ik rekening mee gehouden. Ik wilde ook geen mouwen aan het hemd, dat ik ook aanpaste. Ik heb het shirt er dus opgelegd en ging met pen ruimschoots langs het patroon.




Op deze afbeelding zie je het goed.
Van die pennenstreep zie je later niks meer als je de zoom eenmaal hebt gemaakt.

herenbloes restylen



Bij de schouder heb ik het ook breder gehouden zoals je ziet, want dat vindt ik charmanter zo.
De kraag heb ik er ook uitgeknipt en vanaf de achterkant knipte ik zo rechtdoor naar voren, zodat ik een beetje vierkante hals overhield.
 Wat spelden in de zijkant en dan even gaan passen.
Mijn eerste viel dus echt te smal uit, dus dit is de tweede al.
Als het lekker past dan naai je de zij zomen dicht.

herenbloes restylen

Vervolgens heb ik  een bandje dubbel om de hals gespeld, en als je niet zoveel met de naaimachine werkt is het verstandig om het vervolgens met de hand even losjes te rijgen. Want het bandje moet dus aan beide kanten even lang zijn.
Vervolgens naai je dat vast en verwijder je het rijgdraadje. Het is slim om het rijgdraadje in een andere kleur te doen zodat je het makkelijk kan verwijderen.
herenbloes restylen

Bij de oksels heb ik het eerst met de zigzag gedaan en toen heb ik het randje omgevouwen, heel dun, misschien maar 5 millimeter, anders gaat het trekken. Je kunt er ook voor kiezen om hier een bandje er langs te maken, maar ik had niet genoeg.

Nou toen heb ik het even gewassen omdat er verkeerde pennenstrepen op stonden, en ik wilde toch een mooie foto maken voor in dit blog.




Dit is mijn laatje waar alle bandjes in zitten.

Ik heb trouwens uit de mouwen nog zakjes geknipt, die staan helemaal niet op de foto, die heb ik niet gebruikt. Ik had het idee om hele kleine zakjes op borsthoogte erop te maken, met dus ook nog zo'n bandje er langs, maar omdat ik niet genoeg ervan had vond ik het niet leuk genoeg.
Maar voor jullie wel een tip!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten